Jeżeli ktoś uważa, że kasy czy drukarki fiskalne to zwyczajne urządzenia do liczenia i wystawiania paragonów – zwyczajnie jest w błędzie. To szczególny rodzaj technologii, bowiem ściśle powiązany z konkretnymi regulacjami prawnymi. To zaś oznacza, że nie tylko wielu podatników ma obowiązek odpowiednio korzystać z kas i drukarek, ale również same te urządzenia muszą spełniać określone normy.
Bardzo wielu przedsiębiorców, prowadzących sprzedaż lub świadczących usługi na rzecz klientów indywidualnych, jest zobligowanych do rejestrowania obrotu za pomocą urządzenia fiskalnego. Takie są bowiem przepisy, określone przez Ministra Finansów. Jednak zanim podatnik zaopatrzy się w konieczną do zastosowania w jego firmie kasę lub drukarkę, muszą one wpierw uzyskać odpowiednie uprawnienia. Z nimi zaś wiąże się kluczowe pojęcie, czyli – homologacja.
Nie ma urządzenia fiskalnego bez homologacji
Z punktu widzenia zwykłego klienta, kasa czy drukarka rejestrująca to urządzenie, które umożliwia sprawny przebieg transakcji, upraszcza wyliczenie kwoty do zapłaty i pozwala na wydanie paragonu. I owszem – technologie sprzedaży mają za zadanie jak najbardziej ułatwić pracę korzystającym z nich sprzedawcom. Przede wszystkim jednak, służą do prawidłowego, zgodnego z prawem ewidencjonowania obrotu, potwierdzającego w oczach organów skarbowych, że dany przedsiębiorca odprowadza należne podatki.
Widać zatem, że urządzenia rejestrujące są dość szczególne, spełniające bardzo poważną rolę. Dlatego tego typu technologie tworzą wykwalifikowani producenci – tak, by oferowane modele spełniały wszystkie ustanowione kryteria i warunki techniczne. Potwierdzi to zaś nadane tym urządzeniom homologacje.
Czym jest wspomniana homologacja? To niezwykle istotna, udokumentowana decyzja, podejmowana przez Główny Urząd Miar (GUM). Jeśli przywołana instytucja nada homologację danej kasie lub drukarce fiskalnej, oznacza to, że ten konkretny model realizuje wszystkie wymogi techniczne i prawne, ustalone przez Ministerstwo Finansów. W rezultacie, urządzenie to może zostać dopuszczony do sprzedaży, zakupiony przez podatnika i w rezultacie stosowany do ewidencjonowania obrotu w ramach sprzedaży towarów lub świadczenia usług.
Jakimi prawami rządzi się homologacja?
Według obecnie obowiązujących przepisów, homologacja przyznawana jest danemu modelowi na okres 4 lat. Po upływie tego trzeba ją „odnowić”. Kasa lub drukarka rejestrująca ponownie musi przejść weryfikację, czy spełnia wszystkie kryteria. Jeśli tak – może znów trafić do oferty sprzedażowej producenta.
Niemniej jednak, 4 lata to w gruncie rzeczy niekrótki czas, w którym mogą nastąpić istotne zmiany w prawie. Co zatem się dzieje, jeśli pewne regulacje wejdą w życie, a urządzenie z ważną homologacją aktualnie nie spełnia nowych warunków? Odpowiedź brzmi: nic. Jeśli decyzja GUM jest obowiązująca, a korzystający z niej przedsiębiorca wciąż prowadzi swoją działalność – może on dalej stosować dany model do ewidencjonowania sprzedaży. Oczywiście, do czasu zapełnienia pamięci fiskalnej, wyrejestrowania urządzenia z rejestru Urzędu Skarbowego (np. na skutek zamknięcia firmy) lub właśnie wygaśnięcia homologacji.
Irek
No i teraz jasna sprawa! Właśnie zastanawiała mnie ta kwestia w kontekście takich opcji, jak np. wystawianie paragonu z nip-em (czym chyba nadal nie dysponuje jeszcze każda funkcjonująca obecnie kasa – poprawcie mnie, jeśli się mylę ??).